مـرکـز اصلی فـروش اگزوز و کاتالیست خودرو در جنـوب کشـور

تولید کننـده اگـزوز با بـرنـد تکـنومافلـرز 

شماره تماس : 07138217259

ورود

حساب کاربری

سبدخرید

مشاهده

کاتالیست اتومبیل خارجی

کاتالیست اتومبیل خارجی

اگر هر روز صبح وقتی در خانه را باز می کنید. با صحنه ساختمان های تیره و خیابان های تنگ و تاریک روبه رو می شوید، احتمالا در شهری بزرگ مثل لوس آنجلس، لندن، پاریس، تهران یا پکن زندگی می کنید. خودروها، اتوبوس ها و کامیون ها یک هدیه عالی برای جهان هستند، چون سفر و حمل نقل را برای ما آسان می کنند. اما دود خروجی از موتور آن ها هوا را آلوده می کند. و برای سلامتی انسان ها مضر است،که در این مقاله کاتالیست اتومبیل خارجی از سری مقالات تی ام اگزوز در این باره توضیح بیشتری داده شده.

کاتالیست و چرا بر روی خودرو نصب می شود؟

کاتالیست ، کاتالیزور یا واکنش‌گر شیمیایی به محفظه‌ای گفته می‌شود. که حجم مشخصی دارد.و از آن‌ها در جهت کاهش آلودگی هوا استفاده می شود؛ کاتالیست ها را بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی خودرو نصب می‌کنند. تا از آلودگی بنزین استفاده شده در آن کاسته شود. استفاده از کاتالیست در ایران از سال 1383 برای ماشین‌سواری. و وانت اجباری اعلام شد.

کاتالیست اتومبیل خارجی
کاتالیست اتومبیل خارجی

از معروف‌ترین کاتالیزور هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان. به کاتالیست سه راهه اشاره کرد، نام‌گذاری این کاتالیست به این دلیل است. که این قطعه توانایی تبدیل سه گاز سمی مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربن‌های تولید شده. از سوختن ناقص (HC) و اکسید نیتروژن را به حالت‌های غیر سمی، یعنی بخارآب، نیتروژن، دی‌اکسید کربن دارد و از همین جهت برای استفاده بر سر راه خروجی بنزین ماشین و وانت نصب می‌شود.

نکته‌ای که در رابطه با کاتالیزور خودروها باید در نظر گرفت، این است. که هر کاتالیستی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، عمر مفیدی دارد. و پس‌ازآنکه عمر مفید آن به اتمام رسید، باید تعویض شود، برای مثال عمر متوسط کاتالیستی که در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بین 80 تا 100 هزار کیلومتر محاسبه‌شده.و زمانی که به این میزان رسید، باید این قطعه با مدل نو خود تعویض شود. و اگر شما این کار را انجام ندهید، نتیجه‌ی معکوسی از استفاده کاتالیزور خواهید دید، به این صورت که خودرو شما می‌تواند. با این شرایط به یک آلاینده محیط‌زیست تبدیل شود؛ بنابراین توجه داشته باشید که پس از 3 تا 4 سال که عمر متوسط کاتالیست به‌حساب می‌آید، شما باید این قطعه را عوض کنید.

چه زمانی کاتالیزور خودرو خارجی به ضایعات تبدیل می شود؟

خودرو های خارجی یا وارداتی ، به دلیل نحوه احتراق موتور و اینکه در کشور های دیگر ، مسئله هوا و محیط زیست. بسیار حائز اهمیت است ، از کاتالیزور ها یا مبدل های کاتالیستی بسیار با کیفیتی استفاده می کنند. که برای سیستم احتراق موتور ، مصرف سوخت و محیط زیست بسیار مفید و با ارزش می باشد.

کاتالیست اتومبیل خارجی
کاتالیست اتومبیل خارجی

با توجه به توضیحات بالا این سوال مطرح می شود .که چرا این مبدل ها ، جایگاه ویژه ای در صنعت بازیافت فلزات گرانبها بر عهده دارند؟ یا اینکه شاید از خود بپرسید ، مبدل کاتالیستی باکیفیت ، به چه معناست؟
جواب این سوال در ساختار مبدل های کاتالیستی خودرو های خارجی نهفته است. در ساختار مبدل های کاتالیستی خودرو ها ، علاوه بر فلزات پایه ، مانند ، آهن ، نیکل و … ، از فلزاتی استفاده می شود ، که خاصیت کاتالیزوری بالایی داشته باشند.که از قضا ، همین فلزات ، دارای ارزش بسیار زیاد و فراوانی بسیار کمی هستند.
این فلزات در مبدل های کاتالیستی خودرو ها معمولا طلا ، نقره و خانواده فلزات گروه پلاتین هستند. که همگی از ارزش خاصی در سراسر جهان برخوردارند. کیفیت مواد و فلزات به کار رفته. در کاتالیزور خودرو های خارجی ، بسیار بالا بوده و برای همین در صورت از کارافتادن کاتالیزور این دسته از خودرو ها ، در ابتدا به ضایعات تبدیل نمی شوند ، بلکه می توان آن ها را تعمیر نمود. و دوباره مورد استفاده مجدد قرار داد. اما نکته اینجاست که همیشه نمی توان. این کاتالیزور ها را تعمیر نمود. و پس مدتی ، کاتالیزور خودرو های خارجی نیز ، دیگر کارایی سابق خود را نداشته. و به ضایعات تبدیل می شوند. اینجاست که به دلیل کیفیت و ماهیت کاتالیزوری فلز های بکار رفته. در کاتالیزور خودرو های خارجی ، می توان از آن ها
، به عنوان منبع خوبی برای استخراج فلزات گرانبها و ارزشمند مانند. پلاتین و پالادیوم استفاده نمود.

چرا ضایعات کاتالیزور خودرو های خارجی دارای ارزش بیشتری نسبت به خودرو های داخلی است؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم ، مواد و فلزات بکار رفته در خودرو های خارجی ، معمولا دارای بالا ترین کیفیت ممکن هستند. و از این رو می توانند. بازخورد خوبی را در فرآیند های بازیافت ، داشته باشند. پس اگر از روش های درست ، علمی و بروز برای استخراج فلزات گرانبها از این دسته از کاتالیزور ها ، استفاده نمایید ، بهره وری بالاتری نسبت به ضایعات کاتالیزور خودرو های داخلی خواهید داشت. و به همین خاطر است. که در بازار ضایعات کاتالیزور خودرو ها ، ضایعات کاتالیزور خودرو های خارجی ، بر حسب مدل و کشور سازنده آن ، دارای قیمت های بالاتری ، نسبت به سایر کاتالیزور ها ، می باشد.

کاتالیست اتومبیل خارجی
کاتالیست اتومبیل خارجی

معمولاً در مبدل های کاتالیزوری از یکی از دو نوع کاتالیزور زیر استفاده می شود:

  • یکی از آن ها با استفاده از یک فرآیند شیمیایی به نام کاهش (حذف اکسیژن) با آلودگی اکسید نیتروژن مقابله می کند. این واکنش شیمیایی باعث تجزیه اکسیدهای نیتروژن به گازهای ازت و اکسیژن می شود. (که بی ضرر هستند، زیرا به طور معمول در هوای اطراف ما وجود دارند).
  • کاتالیزور دیگر از طریق یک فرآیند شیمیایی معکوس به نام اکسایش (افزودن اکسیژن) مونوکسیدکربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. سپس در طی یک واکنش اکسایش دیگر هیدروکربن های نسوخته. در گازهای خروجی به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.

در واقع  در مبدل های کاتالیزوری سه واکنش شیمیایی مختلف به طور همزمان اتفاق می افتد. به همین دلیل است. که به آنها مبدل های کاتالیزوری سه گانه گفته می شود. در بعضی مبدل های ضعیف تر تنها دو واکنش اول (اکسایش) انجام میشود، بنابراین به آنها مبدل هایکاتالیزوری دوگانه گفته می شود. بعد از اینکه کاتالیزور وظیفه خود را انجام داد، گازهای خروجی از اگزوز عمدتاً نیتروژن، اکسیژن، کربن دی اکسید و آب ( به شکل بخار) خواهند بود.

سخن پایانی:

تهیه یک کاتالیزور برای عملکرد درست. سیستم کنترل آلایندگی خودرو بسیار ضروری و مهم می باشد. انواع  کاتالیزورها را برای تمامی خودرو های خارجی با بالاترین کیفیت ممکن و با پایین ترین قیمت ممکن می توانید. از مجموعه تی ام اگزوز تهیه کنید.

 

شماره تلفن:
07138217259

ایمیل:
egzoztechno@gmail.com

آدرس:
شیراز میدان بسیج، نبش کوچه ۳۸، فروشگاه اگزوز تکنو

مقالات:

  1. اگزوز ایرانی
  2. منبع اگزوز
  3. هدرز چیست
Scroll to Top