مـرکـز اصلی فـروش اگزوز و کاتالیست خودرو در جنـوب کشـور

تولید کننـده اگـزوز با بـرنـد تکـنومافلـرز 

شماره تماس : 07138217259

ورود

حساب کاربری

سبدخرید

مشاهده

کاتالیست خودرو چیست

کاتالیست خودرو چیست

حتما تاکنون نام کاتالیست خودرو را شنیده اید اما شاید در خصوص نحوع عملکرد ،نحوه تشخیص صحت کارکرد و محل نصب آن خیلی اطلاعاتی نداشته باشید.از همین رو قصد داریم در این مقاله کاتالیست خودرو چیست از سری مقالات تی ام اگزوز بطورکامل به معرفی این قطعه حساس بپردازیم.

کاتالیست خودرو چیست و چگونه کار مي کند؟

کاتالیست قطعه ای از خودرو است که به خاطر یکی از مهم ترین مسائل محیط زیستی یعنی آلایندگی روی خودرو نصب مي شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که این قطعه چطور کار مي کند. یکی از مشخصه های تمام خودروهای دنیا آلاینده بودن آنهاست. البته ميزان آلایندگی هر خودرو با خودروهای دیگر متفاوت است و کاهش ميزان آلایندگی خودرو و بهبود وضعیت مصرف سوخت از هدف های تمام خودروسازی های معتبر دنیا است.

کاتالیست خودرو چیست
کاتالیست خودرو چیست

به طور کلی مي توان عنوان نمود تمام خودروهای جهان به نوعی منبعی برای آلودگی و افزایش آلایندگی ها در محیط زیست مي باشد. معمولا سازمان محیط زیست هر کشوری قوانین و آیین نامه هایی را تدوین و صادر مي کنند که مي تواند تا حدودی مشکلات مرتبط با آلایندگی های خودروها را برطرف کند تا شاخص آلایندگی هوا کاهش یابد. در این قوانین وضع شده مقدار آلایندگی مجاز برای هر خودرو تعریف شده است و طبق قانون خودروهایی که این شرایط را نداشته باشند مجاز به پلاک گذاری نمي باشند.

شرکت ها و مهندسین خودروساز هم تلاش های زیادی در این مورد کرده اند و راه های گوناگونی را برای پیشگیری از انتشار آلاینده ها پیش بینی کرده اند. یکی از وسایلی که خودروساز ها برای کاهش آلودگی در خودروها ابداع کرده اند، کاتالیزور خودرو نام دارد. دودهای خروجی خودرو قبل از خروج از اگزوز ، از کاتالیزور خودرو عبور مي کنند که به دنبال آن مقدار زیادی از آلودگی ها از آن دود حذف مي شود.

این قطعه یعنی کاتالیزور خودرو در قسمت پایانی اگزوز قرار مي گیرد که با انجام یک سری از واکنش های شیميایی و تبدیل گازهای سمي به گازهای کم ضرر، از آلودگی بیشتر هوا و خطرات زیست محیطی جلوگیری مي کند. این قطعه به مبدل هم معروف است و انواع مختلفی دارد.

کاتالیست خودرو چیست
کاتالیست خودرو چیست

منظور از انواع آنها، نوع واکنشهای شیميایی هر کدام از آنها مي باشد که بستگی به نوع موتور خودرو دارد. مثلا در خودروهای گازوئیلی، واکنشهای شیميایی اکسیداسیون انجام مي گیرد. به دنبال این واکنش های شیميایی، مونواکسید کربد، اکسید نیتروژن و مشتقات آن و کربوهیدرات های حاصل از سوخت ناقص، تبدیل به دی اکسیدکربن، نیتروژن و آب مي شود. بیشترین استفاده از کاتالیزور ها در خودروها وجود دارد ولی با این حال در برخی از وسایل نقلیه دیگر مانند هواپیماها و لوکوموتیو ها هم کاربرد دارند. در حقیقت کاتالیزور خودرو به دنبال مقررات و قوانین دولتی برای حفاظت
از محیط زیست و رعایت ميزان آلایندگی خودروها ساخته شده اند.

تاریخچه استفاده کاتالیست در خودرو

 

در سال 1970 ، دولت آمریکا پس از آنکه گزارش آژانس کنترل آلودگی هوای کالیفرنیا را بررسی کرد ، اصلاحیه هوای تمیز را از تصویب گذراند و بدین ترتیب تولید کننده های آمریکایی به شدت دست به کار شده و مطابق قوانین ضدآلودگی وضع شده ، کمبودهای خود را برطرف کردند . در سال 1975 قوانینی مصوب گردید که اکثریت کمپانی های خودرو سازی ، مجبور به استفاده از سیستم مبدل کاتالیتیکی در خودروها شدند .نصب مبدل کاتالیتیکی از همین سال در سراسر آمریکا اجباری گردید و در اروپا نیز از سال1993 مورد بهره برداری قرار گرفت .

کاتالیست خودرو چیست
کاتالیست خودرو چیست

در ایران استفاده از اين قطعه برای خودروهاي ساخت داخل از نيمه دوم سال 1381 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجباری شده است و بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، آزمون صحت کاتالیست در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و بر چسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری می باشد.

اجزای کاتالیست

  1. ماده کاتالیزگر: اصلی‌ترین ماده کاتالیست از فلزهای گران‌ قیمتی همچون پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده است. در نظر داشته باشید که استفاده از همین فلزات ارزشمند، قیمت کاتالیزور اگزوز را افزایش داده؛ بنابراین در حفظ و نگهداری آن، بسیار دقت کنید تا عمر مفیدی داشته باشد.
  2. هسته کاتالیزور: این هسته، بستری از جنس سرامیک مونولیت است که در بیشتر مواقع با حالت و ساختار لانه زنبوری در مرکز کاتالیست قرار دارد.
  3. لایه اکسیدی: جنس این لایه از اکسید آلومینیوم، سیلیکا، آلومینا یا دی اکسید تیتانیوم است که وظیفه آن محافظت و نگهداری از ماده کاتالیزگر است.

آیا برداشتن کاتالیست خودرو مانعی ندارد؟

دیده شده است در بسیاری از موارد برخی از افراد به دلایل مختلفی ماننده پیشنهاد و مشاوره ی اشتباه برخی از مکانیک ها اقدام به برداشت کاتالیست خودروی خود کرده اند! یا در بعضی مواقع سودجویانی برای استفاده ی غیر اصولی از کاتالیست خودرو و بازیافت فلزات ارزشمندی که درون آن قرار دارد دست به همچین کاری می زنند و کاتالیست را از اگزوز خودرو خارج می کنند! این اقدام هم از نظر منطق و هم از نظر علمی کاملا کار اشتباهی است. برداشتن کاتالیست خودرو در دراز مدت باعث خرابی و آسیب به موتور خودرو می شود و حتی می تواند مشکلات و هزینه های

کاتالیست خودرو چیست
کاتالیست خودرو چیست

خیلی زیادی در پی داشته باشد. به همین منظور شرکت ایران خودرو علاوه بر هشدار هایی که به این گونه افراد داده است، تمامی اقدامات لازم برای در دسترس قرار دادن این قطعه در تمامی نمایندگی های موجود را انجام داده است. شما به راحتی می توانید این قطعه را از نمایندگی های موجود درخواست کنید و پس از در اختیار قرار دادن قطعه به شما، ان را برای شما نصب می کنند.

سخن پایانی:

طول عمر مفید کاتالیست، متناسب با نوع سوخت ماشین متفاوت است؛ زیرا حجم و انواع آلایندگی‌های سوخت‌های مختلف با هم متفاوت است. طول عمر کاتالیزور در خودروهای بنزین‌سوز، حدود ۸۰ هزار کیلومتر است که در حالت عادی تا چهار سال طول می‌کشد.

 

شماره تلفن:
07138217259

ایمیل:
egzoztechno@gmail.com

آدرس:
شیراز میدان بسیج، نبش کوچه ۳۸، فروشگاه اگزوز تکنو

مقالات:

  1. اگزوز چیست
  2. اگزوز پراید
  3. اگزوز سمند
Scroll to Top